Dutch Green Building Week: met oude hypermarché naar Paris Proof

Dutch Green Building Council, 22 september 2020 – Edwin van de Woestijne is fund director van het ASR Dutch Prime Retail Fund en managing director commercieel vastgoed en verteld tijdens deze DGBW Session over Middelburg. Op de route door het centrum of onderweg naar Domburg komen de Middelburgers, toeristen en dagjesmensen langs een historisch stukje retail. Een van de eerste hypermarchés van Nederland is hier in de jaren 70 gebouwd. En waarmee het visier inmiddels op de toekomst is gericht.

In Nederland is het concept van de grote winkelcentra aan de rand van een stad al ingehaald door de tijd, maar vooral in Frankrijk en Engeland nog mateloos populair. Het zijn winkels waar je levensmiddelen, kleding, huishoudmiddelen onder één dak koopt. En als gebouw kenmerkend, vaak maar een verdieping, dus een enorm dakoppervlak.

Met Paris Proof werd de lat voor de CO2-uitstoot gelegd op 116 kWh/m2. Dat was een scherpe doelstelling, want op dat moment was het nog 312 kWh/m2 bedroeg. Door middel van energetische maatregelen wordt er ruim 60% aan energievraag bespaard. Triple glas, natuurlijke ventilaties, dakisolatie, en het grootste zonnepark van het centrum van Middelburg moesten hiervoor zorgen. Naast de energetische matregelen is het winkelcentrum gelijk aangepakt om de verbinding met het centrum van Middelburg te verbeteren, een open entree en lichtstraat en hernieuwde indeling geven het ook een nieuwe uitstraling. Na een prijsvraag is ook de oude naam ‘Tref’ weer herkenbaar terug te vinden voor de Middelburger.

Klik hier voor meer informatie over de Dutch Green Building Week. Voor het volledige artikel klikt u hier.