Winkelcentrum TREF

Opdrachtgever:

ASR Real Estate

Plaats:

Middelburg

Omvang:

ca. 12.000m2

Werkzaamheden:

gedelegeerde projectontwikkeling

Start:

2018

Oplevering:

2021

Categorie:

commercieel vastgoed, retail.

In opdracht van a.s.r. real estate heeft inspire* de grootschalige revitalisering begeleid van het winkelcentrum TREF aan de Pottenbakkerssingel in Middelburg. Het gehele winkelcentrum, met circa 5.000 m² aan winkels en ondergelegen parkeergarage, is toekomstbestendig gemaakt. Gedurende de verbouwing van ongeveer een jaar is het winkelcentrum geopend gebleven. Het winkelcentrum is voor bewoners van Middelburg een plek voor de dagelijkse boodschappen en voor mensen uit de regio en toeristen vaak het startpunt van een bezoek aan de binnenstad.

Winkelcentrum TREF aan de rand van het historische centrum van Middelburg – alleen door de Pottenbakkerssingel gescheiden van het stadshart – stond er decennialang naar binnen gekeerd bij. Opgetrokken uit beton, glazen bouwstenen en met nauwelijks oog voor detaillering ontworpen, detoneerde het flink met de pak- en herenhuizen aan de overkant van de singel. Het pand functioneerde bovendien niet meer: winkelruimtes rendeerden onvoldoende, waren gedateerd, ongeïsoleerd en niet langer goed aangesloten op de routing in het gebouw. Eigenaar en exploitant ASR Real Estate besloot te investeren in een duurzame upgrade om het winkelcentrum weer ‘up and running’ te krijgen. In het winkelcentrum zijn diverse landelijke ketens te vinden zoals supermarkt Albert Heijn, Etos, Gall & Gall, Action en Brainwash, maar ook speciaalzaken als Mies Bloemen en de Schoenmaker. Daarnaast kan er een broodje gegeten worden bij ’t Smoske of een pizza gehaald worden bij Domino’s Pizza.

‘In die tijd zijn hele delen van historische binnensteden met de grond gelijk gemaakt. Niet zelden is de ziel van de stad daarbij beschadigd.’

— Michael Noordam - VOCUS architecten

Door het realiseren van twee nieuwe entrees is het gebouw beter toegankelijk en sluit het gebouw beter aan op de omgeving. Aan de kant van de parkeergarage is een volwassen entree gemaakt, met een elektrische hellingbaan, overdekt en met directe toegang tot de parkeergarage. De nieuwe entree aan de Pottenbakkerssingel sluit aan op de voetgangersbrug richting het centrum. Door de twee nieuwe entrees via een binnenstraat aan elkaar te koppelen ontstaat een natuurlijke routing door het winkelcomplex en ontstaat meer frontlengte voor winkels en horeca.

De verblijfskwaliteit in het complex is vergroot door de nieuwe en heldere routing die is voorzien van nieuwe natuurlijke materialen, een hoger plafond, veel daglicht en plekken om te zitten. De nieuwe gevel sluit in schaal en materialisatie aan op de omgeving en past in de welstandsnota van de binnenstad. De twee entrees zijn door middel van transparante vliesgevels vergroot en elektrische rolpaden en een personenlift zorgen voor een betere bereikbaarheid. Daarnaast is in de winkelpassage een 40 meter lange en 2,5 meter brede lichtstraat aangebracht die zorgt voor veel lichtinval en een verminderd energieverbruik. Verder zijn de entrees en passage voorzien van een nieuwe tegelvloer en houten plafonds met ledverlichting en metalstud wanden met nieuwe winkelpuien. Last but not least is het complex ook in installatietechnisch opzicht hypermodern en duurzaam: de gasaansluiting is komen te vervallen, de sprinklerinstallatie is vernieuwd en er is een pv-installatie aangebracht. Het gebouw zal op alle fronten streven naar een zo hoog mogelijke duurzaamheid om daarmee een positieve bijdrage te leveren aan haar omgeving.
Winkelcentrum TREF is genomineerd voor de Zeeuwse Architectuurprijs 2022 en de KERN jaarprijs 2023!

Het winkelcentrum is aan de buiten- en binnenzijde opener gemaakt, uitnodigender. Binnen is een logische route ontstaan van de nieuwe entree en de binnenstraat naar de achterzijde. Albert Heijn kon een kwartslag gedraaid worden en heeft nu een directe relatie met de singel. De geopende gevel geeft de Pottenbakkerssingel meer sfeer en allure. De dakranden lopen nu zichtbaar door van van binnen naar buiten, de gevel is niet langer de afscheiding. Daglicht stroomt binnen via een lichtstraat. Boven de dakrand zorgen openingen voor extra binnenvallend daglicht. Buitenom zorgen penanten ervoor dat het gebouw iets terug valt en ontstaat ritmiek, ook door het metselwerk dat aansluit bij de maatvoering van de panden in de omgeving. In de winkelfronten is op vaste plekken ruimte gemaakt voor eigen reclame van de winkels. Er is plek voor zitjes, binnen en buiten, en overal is gebruik gemaakt van warme en zo veel mogelijk natuurlijke materialen: rode bakstenen in kleuren die na uitgebreid onderzoek aansluiten op die uit de buurt, houten latten en een duurzame cradle-to-cradle tegelvloer van Mosa. In de parkeergarage wordt meer ruimte en comfort gecreëerd door de lay-out aan te pakken en de uitstraling te verbeteren door de garage optisch lichter te maken. De renovatie heeft geresulteerd in een eigentijds en toekomstbestendig complex. Fysiek én visueel.

Het complex is voorzien van een met steenstrips afgewerkt gevelisolatiesysteem. De bestaande fundering stond de belasting van een gemetselde voorgevel niet toe. Vandaar deze keuze, waarmee zowel de upgrade naar nieuwbouweis is gehaald alsmede de gemetselde uitstraling die het ontwerp voor ogen had. Voor het dak is gebruik gemaakt van een Betopor-systeem met een RC-waarde van 6,00 m2 K/W. Dat had er alles mee te maken dat het bestaande (hoofd)dak qua afschotten onvoldoende was. Daarnaast waren de dakplaten niet draagkrachtig genoeg om daarop de beoogde zonnepanelen te plaatsen. Zo was het mogelijk om de aanwezige zonken in de dakplaten met de eerste laag isolerende mortel weg te werken. Aansluitend is met het isolatiepakket en een tweede mortellaag op afschot een kwalitatief hoogwaardig daksysteem gecreëerd.

Vanaf de start van de herontwikkeling stond duurzaamheid centraal in de keuzes die werden gemaakt. Dit heeft geresulteerd in een BREEAM In-Use Excellent certificaat; een uitzonderlijke prestatie voor een gebouw dat al bijna 50 jaar bestaat. Dankzij diverse duurzaamheidsmaatregelen werd de energievraag met 60% verlaagd van 345 naar 138 kWh per vierkante meter. Een belangrijke stap richting Paris Proof.  Om dit BREEAM-niveau te bereiken zijn diverse duurzame maatregelen genomen. Op het dak werden circa 1500 zonnepanelen geplaatst. Met deze zonnepanelen kan per jaar circa 440.000 kWh worden opgewekt, wat gelijk staat aan het gemiddelde jaarlijkse energieverbruik van bijna 150 huishoudens. De lokaal opgewekte energie wordt gebruikt voor de algemene ruimte en afgenomen door diverse winkels in het winkelcentrum. Ook werd er een lichtstraat van 40 meter in het dak aangebracht. Dit zorgt voor veel natuurlijk daglicht in het winkelcentrum, wat prettig is voor de bezoekers en tegelijkertijd de energievraag verlaagt doordat er minder kunstlicht nodig is. Daarnaast zijn in de lichtstraat voorzieningen getroffen voor natuurlijke ventilatie. Het dak en de gevels zijn voorzien van hoogwaardige isolatie en de ramen van HR++-glas. Overal werd ledverlichting aangebracht en er zijn laadpalen voor elektrische auto’s en fietsen. Met de revitalisatie is het gebouw gasloos geworden, er is een centrale afvalinzameling met gescheiden afvalstromen en daarnaast werden in en rondom het winkelcentrum zitgelegenheden en groen aangebracht. Ook aan flora en fauna is gedacht; zo is er een bijentuin aan de buitenzijde van het winkelcentrum en zitten er vleermuizenkasten op de gevel.

Ook na de renovatie blijft het een winkelcentrum voor de dagelijkse boodschappen. De meeste huidige huurders, zoals Albert Heijn, Etos, Gall & Gall, Action, de Schoenmaker en ’t Smoske blijven in het winkelcentrum. Daarnaast is er ruimte gecreëerd voor enkele nieuwe winkels. Het winkelcentrum is een belegging van het ASR Dutch Prime Retail Fund. inspire* heeft in deze ontwikkeling samen gewerkt met VOCUS Architecten uit Bussum, Faktor Civil Engineering uit Middelburg, DGMR en Ban Bouw uit Nuenen.